Home | Previews | Reviews | Anime | Reports | Forum
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
Review | PC | Dungeon Siege 2
Review | Preview | Screenshots | Nieuws | Reports

Dungeon Siege 2

Het inmiddels drie jaar oude Dungeon Siege was een groot succes. En terecht! De geestelijke vader van de game, Chris Taylor, liet zien dat een RPG ook in real-time een topgame kon worden. Maar veel dingen die in het spel uniek waren, zijn nu niets nieuws onder de zon. Heeft Gas Powered Games niettemin een goed vervolg geleverd?

Bij het begin van het spel wordt je gevraagd een personage aan te maken. Hierbij heb je de keus uit vier verschillende rassen met elk hun eigen specialiteiten en zwakheden. Van het ‘Dungeon Siege’-jargon snappen we op dat moment nog maar weinig, en dus zal het niet voor iedereen even duidelijk zijn wat de verschillen nou eigenlijk zijn. Nadat we ons ras hebben gekozen en hoofd hebben samengesteld duiken we in een vermakelijk introotje dat helaas ook niet veel duidelijkheid schept over het verhaal. Maar dan wordt het beter, want nu begint het spel pas echt.

Wat als eerste opvalt is hoe simpel alles in elkaar steekt. Je gebruikt de linkermuisknop om je personage te bewegen, voorwerpen op te pakken en met andere personen te communiceren. Met de rechtermuisknop geef je de opdracht aan te vallen met het geselecteerde wapen. Hier zit dan ook gelijk het innovatieve van het vecht- en levelsysteem. Als je namelijk veel gebruikt maakt van je boog, dan zul je op dat gebied beter worden omdat er voor elk soort wapen een verschillende soort ervaringspunten worden verdiend. Heb je van een soort genoeg ervaring verdiend voor een nieuw level, dan kun je op dat vlak enkele vaardigheden kiezen. Deze kun je vervolgens inzetten in het heetst van de strijd. Zo groeit je personage precies de kant op die jij wilt.

Maar het spel beperkt zich niet tot één character. Je kunt een party krijgen van maximaal zes man. Dat je heel snel kunt wisselen van personage (en voor elk personage van wapen) is in zo’n geval natuurlijk wel handig. De anderen lopen met je mee en zullen dankzij een goede AI aanvallen wanneer de bestuurde character dat doet. Ook kun je met één druk op de knop je teamgenoten opdracht geven om alles aan te vallen wat beweegt, of om jouw acties na te doen.

Dat klinkt misschien allemaal heel uitgebreid, maar dat valt in de praktijk vies tegen. Zeker in het begin wanneer de wapens en spreuken die voor handen liggen nog beperkt zijn begint het vechten snel saai te worden. Daar komt nog eens bij dat het niet uitmaakt op welke manier je het gevecht aanpakt. Vaak staat aangegeven dat vijanden een bepaalde zwakheid hebben, maar het spel is gewoon te makkelijk om je daar iets van aan te trekken. En nét wanneer je denkt dood te zijn, merk je dat in het spel sprake is van een tijdelijke bewusteloosheid. Krijg je dan nog steeds de volle laag, dan pas zal de speler zijn weg naar het hiernamaals vinden om door een ander personage weer tot leven geroepen te worden.

Gelukkig bestaat het spel niet alleen maar uit vechten. Soms zal je pad namelijk gekruist worden door een puzzeltje, maar wederom is dit vaak veel te makkelijk. Aan de andere kant zorgt het natuurlijk wel voor een beetje variatie. En over variatie gesproken, je kunt de gesprekken (die jammer genoeg telkens bestaan uit een dialoogvenster i.p.v. een cut-scene) verschillende kanten op leiden door een keuze te maken uit enkele antwoorden. Deze keuzes hebben niet hele grote gevolgen, maar leiden soms wel tot een iets ander verloop van de missie.

Wat de audiovisuele kwaliteit betreft; het spel ziet er fantastisch uit mits ingezoomd. De camera dichterbij halen is strategisch gezien echter het laatste waar je belang bij hebt. En van bovenaf ziet het er uiteraard allemaal wat minder gelikt uit. De details zijn zo immers veel minder goed te zien.

Dungeon Siege II is te makkelijk. Dat wil niet zeggen dat het spel niet vermakelijk is. Zeker de beginnende Role Playing Gamer zal het leuk vinden via dit spel kennis te maken met het genre. Wie als rollenspeler wat meer winters kent, kan beter op zoek gaan naar alternatieve games.

Beoordeling Plus / Minpunten
Graphics: 7
Geluid: 7
Houdbaarheid: 8
Speelbaarheid: 7
Eindoordeel: 7
+ Levelsysteem
+ Simpele besturing
- Makkelijk
- Vechtsysteem
Member
Geplaatst op 10/09/2005
erwinb
Het is dat mijn PC dood is, anders had ik het geschreven. :P

Goede review.

Alleen begin je met een party van max. vier en heb je uiteindelijk (level 70) pas zes. Dat bijkopen van partyslots is ook wel wat triest, vond ik. (1500 goudstukken? Hak, hak, hak, spul verkopen: klaar!)
Gast
Geplaatst op 12/09/2005
Martijn

82.176.160.218
Je hebt duidelijk deel 1 niet gespeeld.. je zou in je review meer een vergelijking moeten maken tussen deel 1 en deel 2 .. en dat "innovatieve" is net zoals in ander RPGs het zelfde,. dus ik snap niet waar je dat innovatieve vandaan haal..
Gast
Geplaatst op 12/09/2005
Huub

81.206.126.221
"Je hebt duidelijk deel 1 niet gespeeld.. je zou in je review meer een vergelijking moeten maken tussen deel 1 en deel 2"

Van wie MOET dat?:S
Member
Geplaatst op 14/09/2005
erwinb
Is er iets verandert dan? :P

(eigenlijk is de gameplay verder exact hetzelfde, dus verschil is er nauwelijks)
Member
Geplaatst op 15/09/2005
Mark
Laat ik mezelf eens citeren: "Wie als rollenspeler wat meer winters kent, kan beter op zoek gaan naar alternatieve games." Dit maakt een vergelijking al vrij overbodig, ik richt met deze review namelijk meer op de beginnende rollenspelers. En tja, wat erwinb al aangeeft; de review zou ook een beetje aan de korte kant worden.
Gast
Geplaatst op 23/09/2005
René

193.172.141.130
Dungeon Siege 1 was prachtig...
maandenlang lol gehad met de multiplayer...
Dungeon Siege 2 wordt dat ook :) of je wil of niet...
slechter kan het moeilijk worden...
Gast
Geplaatst op 02/10/2005
martijn

82.217.216.192
hoi ik een vraagje waar vind ik de inkeeper want ik speel nog maar met 2 en wil er meer bij
Gast
Geplaatst op 18/10/2006
M

195.35.143.19
Ik zou de inn proberen...
Serieus, ga de trap op en je komt haar tegen.
Member
Geplaatst op 20/12/2006
koda500
is iemand hier
Gast
Geplaatst op 30/04/2007
mortgage

213.202.80.249
EA6UXW http://fussball-wette.com/component/option,com_glossary/Itemid,39/letter,L/catid,13/index.php loan [url=http://k.asuken.jp/etr.php]mortgage refinance rate[/url] mortgage refinance rate [a href="http://gaestebuch4u.de/gb/freierpoker.html"]mortgage[/a] mortgage
Gast
Geplaatst op 10/06/2007
Arnulfo

190.32.61.54
http://c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e-t.aqjvjk.info [a href="http://c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e-h.aqjvjk.info"]c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e[/a] [url]http://c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e-b1.aqjvjk.info[/url] [url=http://c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e-b2.aqjvjk.info]c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e[/url] [u]http://c5beef9bf4f64235040ed9a88ddcda9e-b3.aqjvjk.info[/u] 3c90204d52adee10ff76ba118f762c92
Reageer op dit artikel

Als je nu wilt reageren moet je even inloggen.
Login:
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Nog geen profiel? Maak er dan hier een aan!
GameCore 6 jaar:
Specificaties:
Game: Dungeon Siege 2
Genre: RPG
Platform: PC
Aantal spelers: 1
Release datum: 09/02/2005
Extra's:
Website: Klik hier
 
Ontwikkelaar: Gas Powered Games
Uitgever: Microsoft
Screenshots:
    
Partners

Honderd2 webdesign Spelletjes spelen

Privacy Policy | Adverteren | Over GameCore Network | Werken bij GameCore Network | Makers