Review | Xbox | Fahrenheit

Fahrenheit

Toen ik de eerste impressies en nieuwsberichten over Fahrenheit las, wist ik dat ik deze game moest hebben. Toen het spel dan eindelijk bezorgd werd, was ik zo blij als een kind. Eindelijk weer een adventure, die zijn er namelijk veel te weinig. Fahrenheit is een adventure en tegelijk ook een interactieve film. Een ijzersterke combinatie en ik begon meteen aan dit bijzondere spel.

De game begint met een ijzersterke scene. Lucas Kane zit in een wc-hokje en is in een soort trance. Zijn ogen hebben een enge en vage uitdrukking, terwijl hij in zijn armen snijdt. Een andere man wast rustig zijn handen en is zich van geen kwaad bewust. Lucas beweegt zich met zijn bloederige mes in zijn hand naar de man. Het is alsof hij bezeten is. Zonder aarzelen wordt de man neergestoken. Lucas Kane schrikt uit zijn trance wakker en ziet dat hij boven de nu dode man hangt met een mes in zijn handen. Hij bevind zich in de toiletten van een cafe. In het cafe is een politieman aanwezig. Nu is het de taak om zo snel mogelijk weg te komen en zoveel mogelijk bewijsmateriaal te vernietigen. In dit spel hebben de personages die je speelt een mood metertje. Voor bepaalde acties, dialogen of gebeurtenissen kan dit metertje omlaag gaan of omhoog. Zodra je de controle krijgt over Lucas Kane, staat zijn metertje op depressief. Logisch na de gebeurtenis. Als je in paniek naar buiten rent met bloederige handen zal de serveester je aanspreken, waardoor je metertje een aantal punten zakt. Zaak is dus om goed na te denken over wat je doet. Als je metertje het dieptepunt bereikt, ben je wrecked en dus game over. Je handen wassen na de moord is een goed idee voor Lucas zijn gemoedstoestand. En zo zijn er meerdere acties die Lucas helpen rustig te blijven.

Zodra Lucas is gevlucht en het lijk wordt ontdekt, kom je in de schoenen te staan van twee detective's van moordzaken. Carla Valenti en Tyler Miles. Nu is het de bedoeling om de moord te onderzoeken. Dat is het unieke van deze game. Je speelt de moordenaar en je speelt de politie. Dit geeft je echt het idee of je in een film zit, alleen zijn jouw acties van invloed op het verloop van de film. Zal je alle bewijzen vinden als een van de detective's of zorg je ervoor dat je ze expres niet vind om het Lucas Kane makkelijker te maken. Maar aan de andere kant als het onderzoek slecht verloopt, zullen ook de gemoedstoestanden van de detective's omlaag gaan. Wat is de beste oplossing? Dat kan je helemaal zelf bepalen. En daarom is het ook een uitdaging om dit spel vaker te spelen, want er zijn meerdere einde's. Hoe het einde wordt ligt aan jou.

In Fahrenheit zal je vaak moeten 'buttonbashen'. Als er gevechten of achtervolgingen plaatsvinden, zal je verschillende knoppen combinaties moeten uitvoeren. Dit zorgt er vaak voor dat je jezelf ook in het zweet werkt. Met lamme handen tot gevolg. Het is zeker een leuk gegeven, maar soms is het wel even te veel van het goede. Maar het houdt de spanning er wel in.

Als je dialogen aangaat met personages, heb je maar heel weinig bedenktijd. Je kan dus niet lang nadenken over wat nou de beste vraag is. Dit maakt het zeker realistisch. Net als in het echte leven zal je ook niet lang nadenken over een vraag of antwoord. Het is nooit echt duidelijk wat nou de juiste vragen zijn of de juiste antwoorden. Soms vraag je jezelf gewoon af, of je niet beter iets anders had kunnen vragen. Een game die je aan het nadenken zet net als sommige films doen.

Fahrenheit is een geslaagde interactieve film. Sommige scene's deden me echt denken aan films als Seven. Alles is zo realistisch in beeld gebracht. Terwijl je op het politiebureau bewijzen aan het verzamelen bent, zie je bijvoorbeeld het portret van Lucas Kane op het prikbord hangen. Het politiebureau ziet er ook precies zo uit als in hollywood films waar detective's in voorkomen. De game straalt ook een volwassen sfeer uit. Relatieproblemen, romantiek. Noem maar op. Alle ingredienten voor een goeie film zijn aanwezig. Geen kinderachtige censuur, maar gewoon net als in de film. De grauwe sfeer geeft je ook een beklemmend gevoel. Het is ijskoud, je kan het bijna voelen. Sneeuw siert de straten van New York.

De muziek is ook uitstekend. Soms word je er gewoon zenuwachtig van. Als er iets spannends staat te gebeuren,wordt de muziek steeds dramatischer en sneller. Pom pom pom... Er is ook zo'n klassiek schrikmoment aanwezig (zoals in films), dat je echt de stuipen op het lijf jaagt. Ik zal niks verklappen, maar 'eat that' Resident Evil.

Denk aan een superspannende film met moorden, complotten en het einde van de wereld en denk dan dat jij deze film echt beleeft alsof je erin zit, dan heb je een idee wat voor ervaring Fahrenheit oplevert.

+ Een echte film ervaring
+ Beleef het verhaal van twee kanten
+ Spanning
+ Sfeervol
+ Realisme
- Iets teveel buttonbashen
- Camera soms een beetje lastig
Geplaatst op 01/11/2005
Mark
Lijkt me zeker een prachtspel!
Geplaatst op 03/11/2005
Nicky (te lui om in te loggen)

213.10.61.145
Anders mij wel. Lijkt mij een reden om toch nog ooit een Xbox in huis te halen :)
Geplaatst op 03/11/2005
Jabberwock

83.118.38.171
Deze game komt bijna voor alle platformen uit (muv gamecube), dus waarom zou je een xbox kopen?
Geplaatst op 04/11/2005
Mark (nog luier)

81.206.126.221
Lijkt me ook leuk om dit met z'n tweeen te spelen, één Lucas, één detectives.
Geplaatst op 05/11/2005

81.69.179.92
Het feit dat je dit buttonbashen noemt is wel erg verwarrend; buttonbashen is wanneer je breinloos op de knoppen gaat rammen, en bij dit spel druk je alle knoppen doelbewust in, waar ik persoonlijk veel meer uitdaging in zie zitten. Voor de rest een mooie review!
Geplaatst op 07/11/2005
erwinb
Buttonbashen is inderdaad een ietswat misplaatste term voor dit spel...