Review | PC | The Elder Scrolls IV: Oblivion

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Nadat de eerste beelden van The Elder Scrolls IV: Oblivion waren getoond vielen de kaken van vele gamers spontaan tegen de grond. Grafisch zou de opvolger van het erg geroemde Morrowind een nieuwe standaard zetten. Mede hierdoor heeft Oblivion een lange tijd met stipt op nummer 1 gestaan in menig wannahave-lijstje van gamers. Heeft Oblivion zijn verwachtingen waargemaakt? Is het écht zo goed als men hoopte? Lees het hier in de review.

Het spel begint, net als in Morrowind, in de gevangenis. De keizer van Tamriel (stem van Patrick Steward, bekend als Jean-Luc Picard in Star Trek) en zijn lijfwachten lopen langs je cel en hij vertelt tegen je dat hij over je gedroomd heeft. 'Euh, oke...whatever' is je eerste gedachte, maar desondanks besluit je de keizer te volgen door de ontsnappingsroute van zijn kasteel. Hier begin je met het maken van je character. De mogelijkheden hiervoor lijken eindeloos. Je kan echt alles aan je character veranderen. Van simpele dingen zoals het geslacht en ras, maar ook bijvoorbeeld de wenkbrauwen, neus, huidskleur en mond. Dit gaat allemaal op een erg gebruiksvriendelijke manier en zorgt ervoor dat iedere gamer van Oblivion zijn eigen unieke character heeft. Tijdens de route die je met de keizer aflegt loop je af en toe vijanden tegen het lijf. Deze gevechten zijn eigenlijk kleine tutorials en leren je hoe je moet vechten voor als je eenmaal in de uitgestrekte natuur van Tamriel terecht komt. Wat er op het einde van deze tocht met de keizer gebeurt weten veel gamers al, maar toch verklap ik er niet al te veel van. Het komt er in ieder geval op neer dat de hel is geopend, in Tamriel ook wel Oblivion genoemd, en dat het jouw taak is om zijn verloren zoon (stem van Sean Bean, bekend als Boromir in Lord of the Rings) te zoeken en alle poorten van Oblivion te dichten.

Eenmaal uit de kerkers van het kasteel bevind je jezelf in de uitgestrekte natuur van Tamriel. En je kaak zal werkelijk op de vloer stuiteren van verbazing. De wereld ziet er zo ongelooflijk mooi uit. Het water, de long-distance view, de monsters, de textures, de lichtinval... mooier uit dan je ooit hebt gezien. Daarom geef ik de graphics ook een dikke 10. Er zitten echter soms een paar kleine foutjes in de schaduwen en je hebt een computer van NASA nodig wil je alles op 'High' draaien.

Maar laten we verder gaan waar we waren gebleven. Raap je kaak weer van de grond en veeg het kwijl van je mond, zodat we verder gaan met de quest die keizer aan je gaf. Tenminste, als je dat wilt. Van hier kan je namelijk alles doen wat jijzelf wilt. Wil je gaan beginnen met de zojuist verkregen quest? Wil je monsters in kerkers gaan afslachten om hierdoor je skills te verhogen? Wil je andere mensen in de verschillende steden gaan helpen? Of misschien wil je je wel aansluiten bij een of meerdere Guilds. De mogelijkheden lijken echt eindeloos. Qua Guilds kan je kiezen uit drie soorten. Als eerste de 'Mages Guild', die zich bezig houdt met magie. Dan hebben we de 'Fighters Guild', die vooral van zwaarden en heavy armor houdt. Als derde is er de 'Thieves Guild' voor mensen die graag stealth willen spelen. De opdrachten die je krijgt lopen uiteen van het vinden van ingrediënten tot het zoeken van vermiste personen, en van bijvoorbeeld een magische staf naar een kerker brengen, om de vloek ervan te ontheffen, tot een schilder uit een betoverd schilderij redden. Heel afwisselend dus en het verveelt geen moment. Wat hierbij kan helpen is dat je je eigen huizen kan kopen om in te slapen en objecten op te slaan. Ook kan je een paard kopen, of stelen, die je helpt om snel van punt A naar punt B te gaan. Je kan echter ook op je kaart klikken, je bestemming aanklikken en je transporteert er dan gelijk naartoe. Dit is echt een hele verbetering ten opzichte van Morrowind.

Ook is er nog een vierde guild aanwezig, een huurmoordenaars guild. Als je enkele uurtjes hebt gespeeld en wellicht een medemens hebt vermoord dan heb je een grote kans dat er opeens een duistere huurmoordenaar voor je neus staat als je wakker wordt. Slapen is trouwens noodzakelijk als je een level omhoog wilt. Je krijgt namelijk tekst in beeld als je genoeg skills hebt geüpgrade om naar een hoger level te gaan. Hiervoor moet je gaan slapen en dan kan je drie verschillende vaardigheden verbeteren. Skills kan je upgraden door bijvoorbeeld magie te gebruiken, te sneaken, te stelen, te vechten en zelfs door in het rond te gaan springen (daarmee gaat je Acrobatics-skill namelijk omhoog).

Laten we eens kijken naar vechtsysteem. Dit is ieder geval een stuk beter dan in Morrowind. In Morrowind kwam het erg vaak voor dat je een vijand tien keer met je zwaard probeerde te slaan, terwijl je maar één keer raakte. In Oblivion is dit gelukkig veel beter. Je moet blocken, opzij gaan en je kan zelfs door middel van een aanloopje een grote zwaai geven die harder aankomt. Mede door het uitstekende geluid voelt het alsof je met écht staal bezig bent om iemand zijn kop in te slaan.
Bij goede gevechten hoort uiteraard een goede AI. Deze AI zou revolutionair zijn, maar helaas heb ik daar weinig van gemerkt. Vaak komen de vijanden op je afrennen, blocken ze en lopen ze soms naar links en rechts. Verwacht dus geen AI en teamverband zoals bijvoorbeeld F.E.A.R. heeft.
Nog een klein nadeel zijn de gesprekken tussen de NPC's. De AI zorgt er namelijk voor dat de NPC's spontaan met elkaar gaan praten zodat het lijkt alsof ze hun eigen leven leiden. Helaas zijn deze gesprekken soms erg bizar. Ik zal een klein voorbeeld geven:
Persoon X: 'ah daar ben je eindelijk! Ik was zo ongerust over je.'
Persoon Y: 'gelukkig heeft deze persoon me gered' (hij wijst jou richting op).
Persoon X: 'hallo, hoe gaat het met je?'
Persoon Y: 'heel goed. Ik moet nu gaan, doei'
Persoon X: 'ga weg! Je zit in de weg!'
Persoon Y: 'hallo, alles goed?'
Persoon X: 'uitstekend. En met jou?'
Zoals je merkt levert het soms merkwaardige gesprekken op. Maar dat zorgt wel weer voor, onbedoelde maar toch, humoristische momenten in het spel.

Over de vraag die ik aan het begin van de review stelde kan ik dus snel een positief antwoord geven. Is dit dé First-Person RPG waar iedereen op heeft zitten wachten? Ja, ja en nog eens ja. De gevechten zijn, ondanks de middelmatige AI, heel erg leuk. De geluidseffecten, muziek en stemmen zijn uitstekend verzorgd. De quests houden je maanden bezig en de graphics zijn de mooiste die je ooit hebt gezien. Kortom, haal dit spel nu in huis!

+ Fantastische graphics en geluid
+ Hele lange speelduur
+ Veel te doen, enorme vrijheid
- AI valt tegen
- De mooie graphics vereisen een supercomputer
Geplaatst op 30/04/2006
Teun GC
Nice review Ronald! Ik ben benieuwd naar wat we nog meer van je mogen verwachten!
Geplaatst op 02/05/2006
Nicky

213.10.61.145
Je recensie leest lekker weg. Tipje: vermijd 'ik' in je recensie. Juist op die stukken zwakt je recensie een beetje af. Verder een mooi stukkie (en ja, dat hoor je MIJ niet zo vaak zeggen op GameCore)
Geplaatst op 08/05/2006
Remco

80.61.20.245
Leuke review ook duidelijke info. Aleen wil ik nog wat zeggen over de game:
In Morrowwind was het een heel avontuur om nieuwe gebieden te ondekken, dat is nu een beetje weg door de fast travel.
Geplaatst op 31/05/2006
hardcore gamer
hey Richard$oo7$
mooi spel he ik ga hem ook kopen (-_-)
Geplaatst op 03/08/2006
Hakim

81.71.85.80
@Remco; Je kan pas de fast travel naar een bepaald gebied pas gebruiken als je er ook daadwerkelijk geweest bent.
Het ontdekken kan dus nog (en moet zelfs) nog steeds.
Geplaatst op 19/08/2006
Dennis

62.45.84.31
Desondanks de kwijlende graphics, een goed character design methode, een juist battlesystem, en de vele quests en keuzes in het spel, als tevens de correct muziek en geluidssfeer, zijn er toch een aantal punten waar ik SNEL patches van wil zien als ik het spel weer opnieuw wil gaan spelen.

Enkele voorbeelden zijn namelijk:
- Te paard rennend, en dieren blijven je het complete veld van boven tot onder achterna zitten. Beetje onlogisch.
- In the middle of no-where een huisje binnen lopen, spullen jatten, erin slapen, nog steeds geen bewoner om te vermoorden, weggaan, en vervolgens door een bewaker tegen gehouden worden dat ik spullen heb gejat?!?!!? Nobody SAW!
- Verder als je het spel hebt uitgespeeld, geen vette titel als Neraverine...

En dit zijn mijn grootste ergenissen. Al in Al, leuk spel, maar speel het weer als de Mod community weer op gang komt.
Geplaatst op 23/09/2006
nathan

84.195.171.8
een spel met gevaar geluk en vel speel plesier dit is geen grap kop het NIET demo danloden!!!!!!!!!
Geplaatst op 27/01/2007

212.45.32.216
hey nathan ga is een typecursus volgen debiel
Geplaatst op 27/01/2007
Knight Lothar

212.45.32.216
En eerst nadenken voordat je iets gaat typen
Geplaatst op 27/01/2007
Knight Lothar

212.45.32.216
Je hebt gelijk dennis, ik heb het complete spel uitgespeeld maar er gebeurt aan he einde niet zo erg veel, bijvoorbeeld bij het vechtersgilde dan krijg je aan het einde een helm die je ook in Morrowind krijgt namelijk: The helm of Oreyn Bearclaw. Hij is echt superlelijk en heeft veel minder magische krachten dan in bij Morrowind.
Geplaatst op 11/02/2007
dude

62.131.222.184