Grootheidswaanzin

| | Reacties (17)
pacmanschijf.jpg
Subtiel en geleidelijk. Zo zou ik de overgang van de oude, verlaten GameCore naar het huidige weblogmodel willen noemen. De site is helaas niet geworden wat we aanvankelijk gehoopt hadden te bereiken, maar wel iets waarvan we denken dat het GameCore nieuw leven in zal blazen. Deze verwachting wordt ondersteund door de terugkeer van één van GameCore's meest getalenteerde schrijvers – zelfspot is een groot goed – die na maanden van afwezigheid heeft besloten het team weer te versterken. “Probeer maar iets te posten,” kreeg ik te horen. Op mijn vraag waarmee de weblog dan wel niet precies gevuld moest worden, luidde het antwoord: “Waar we zin in hebben. Als het maar over games gaat.”
Laat ik deze alinea beginnen met een weetje dat in geen enkel opzicht interessant is voor de lezer: in mijn notebookje zit een harde schijf met een capaciteit van honderdenvijftig gigabyte. Nog niet zo lang geleden moest ik het echter doen met 4 GB aan opslagruimte. Significant minder, maar ik was gewend om te werken met weinig schijfruimte en vanuit die situatie beredeneerde ik dat honderdvijftig gig ruim voldoende moest zijn. Miljarden bitjes werden echter in een moordend tempo naar mijn c:-station weggeschreven. Het drong tot me door dat games in luttele jaren gigantisch waren geworden.


Zoals jullie misschien weten, ben ik een overtuigd non-pc-gamer, maar toen mijn favoriete console de geest gaf, toonde mijn prijzige, inklapbare systeem aan dat hij zijn geld dubbel en dwars waard was. Niettemin kan ik mij met titels als 'StarCraft' en 'Worms World Party' stiekem net zo goed vermaken als met 'Rainbow Six Vegas', 'Command and Conquer 3' en 'Heroes of Might and Magic V'. Ze nemen bovendien slechts een fractie van de schijfruimte in die moderne games nodig claimen te hebben.


Nu hoeft niemand mij uit te leggen dat cinematics en textures in HD uit meer gegevens bestaan dan hetzelfde beeldmateriaal op 800x600. Zelfs voor low-budget projecten zijn oogverblindende graphics tegenwoordig meer must dan luxe. De tijd waarin sprites gemeentegoed waren, ligt nog niet ver achter ons en 'low poly-modellen' worden al uitgespuwd alsof het gebraden sushi is. Bovendien, wie betaalt er vandaag de dag nog om in een twee-dimensionale omgeving te spelen? Goed, 'LocoRoco' is wat dat betreft een vreemde bal in de bijt, maar hoe goed zou een vervolg op zo'n spel verkopen?


Niettemin kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat ontwikkelaars nogal verspillend omgaan met een groot deel van de benodigde opslagruimte. Neem nu een spel als 'The Elder Scrolls IV: Oblivion'. Mijns inziens is het een fantastische game en ik verwacht niet dat veel mensen mij hierin zullen tegenspreken. Ronald Straver, die deze game voor ons heeft gerecenseerd, beoordeelde de titel overigens met een 9. Zo ver als het oog kan zien, kan je personage lopen, maar in de praktijk zal iedereen de optie 'fast travel' verkiezen boven urenlang ronddwalen in de bossen van de enorme wereld. Feitelijk voegt ontwikkelaar Bethesda Softworks niets aan de game toe, behalve het patserige statement dat ze handig zijn met de SpeedTree-engine.


Overigens begrijp ik best waarom effiiciënt omgaan met opslagruimte geen hoge prioriteit heeft. Vroeger moest men nog diep in de buidel tasten voor enkele gigabyte aan schijfcapaciteit; tegenwoordig zijn het voornamelijk de eisen die aan processor en videokaart gesteld worden beperkende factoren voor de grootte van je publiek. Is het dan echt te veel gevraagd om ook eens te denken aan de grootte van je product?


17 reacties

Teun zei:

De site is helaas niet geworden wat we aanvankelijk gehoopt hadden te bereiken

Misschien leide we een jaar geleden ook wel aan grootheidswaanzin. Ik bedoel, we hebben al 3 grote gamesites in Nederland... Een weblog is misschien wel leuker omdat het veel persoonlijker is. En, het is veel kleiner en makkelijker. Om de vergelijking met games door te trekken: ik zie tegenwoordig steeds meer mensen online pokeren dan online deathmatch in een nieuwerwets schietspel!

Mark zei:

Misschien was er na de komst van onze allesvernietigende gamesite nog maar één grote overgebleven... Je ziet, ik lijdt er nog steeds aan. =þ

Nicky zei:

Welcome back, Mark. Benieuwd wat je volgende stukken worden.

Mitz. zei:

Hoezo stiekum? Het konijn op de kop zie ik altijd al van verre.

Jan zei:

one out of a dozen...

Arladk zei:

Baccara - Cara Mia (mix)

Arladk zei:

Baccara - Cara Mia (mix)

redtube zei:

It is the best what i saw, 4ever !!!

Omnibe zei:

If your head is wax, don't walk in the sun.

Ktoby zei:

Wam wernetesa

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Mark gepubliceerd op 16 november 2007 14:32.

Sega TV reclame was het vorige bericht op deze weblog.

Hoe onvolwassen is de game-industrie? is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed