De Nederlandse game-industrie groeit

| | Reacties (7)

nlgameind.jpg

De ontwikkeling van Nederlandse videogames groeit explosief. Tot voor kort was de Nederlandse game industrie niet noemenswaardig ten opzichte van vele andere landen. Er werden wel games geproduceerd, maar de kwaliteit daarvan liet wat te wensen over. Weinig Nederlandse producties werden een hit. Aan die tijd lijkt nu voorgoed een eind te komen.

Dat Davilex er niet meer is, heb ik geen moment mee kunnen zitten. Eerlijk gezegd waren hun games een schande voor de game-industrie. Davilex was het symbool van de Nederlandse game-industrie. Had ons land dan echt niets meer te bieden dan games met dramatische graphics en nog slechtere gameplay als Knightrider, A2 Racer en Competitie Manager?

 

Enkele jaren geleden zagen we al lichtstralen van een gouden toekomst voor Nederland in de internationale game-industrie. Voor mijzelf was Killzone voor de PS2 het eerste bewijs dat Nederlanders écht wel in staat zijn een toptitel te produceren die kan concurreren met de titels van grote ontwikkelaars als EA, Microsoft, Konami en Eidos. Killzone had alles wat een goede game moet hebben: spanning, houdbaarheid, goede gameplay, strakke graphics en geluid.

Ondanks deze topgame, werd het daarna weer rustig. Rustig wat betreft releases van topgames. Achter de schermen werd wel hard gewerkt aan nieuwe titels en met succes. Vandaag de dag wordt er 1 miljard euro omzet geboekt per jaar, waarmee er meer omgezet wordt dan in de Nederlandse filmindustrie! Wereldwijd bedraagt de omzet in de game-industrie 30 miljard euro, waarvan de helft uit Japan en Amerika komt.

Doordat Nederland eindelijk succes lijkt te hebben met internationale games, starten steeds meer bedrijven in deze branche. Naar schatting werken inmiddels ruim 1500 bij ongeveer 100 bedrijven, dagelijks aan het ontwikkelen van games.

 

De eerste Nederlandse Wii game is een feit. Vorige week kwam het paardrijspel “My Horse and Me” van Studio W!Games uit Amsterdam uit. Niet echt een game die Nederland op de kaart gaat zetten, maar het begin op de Wii is er.

 

Dat de game-industrie in Nederland nu erg serieus wordt, blijkt wel uit het vakblad voor de gamebranche waarvan twee weken geleden de eerste editie van uit kwam. Het blak “Control” is bedoeld voor alle 1500 in de gamebranche werkende mensen.

 

De groei van de branche is enorm, tot 50% sneller dan gebruikelijk op een relatief nieuwe markt. Deze enorme groei is vooral te danken aan de educatieve games, die momenteel zeer populair zijn. Serious games die bedoeld zijn als training en simulatie. De belangrijkste reden voor dit succes is omdat er in Nederland veel aandacht is voor onderwijs, onderzoek en wetenschap. Instanties als TNO en diverse universiteiten richten vaak onderzoeken naar educatie en training in combinatie met videogames, om dit zo aangenaam mogelijk te maken.


Zoals het er nu uitziet zal de Nederlandse game-industrie in 2008 verder groeien. De verwachtingen zijn een omzetgroei van 20%, waarbij het aantal banen in de branche met hetzelfde percentage zal stijgen. Verwacht wordt dat er in 2008 minimaal 10 Nederlandse titels in de winkel verschijnen voor de Playstation 3, Xbox 360 en Nintendo Wii. Hopelijk kunnen we weer titels verwachten waar wij Nederlanders trots op kunnen zijn!

 


7 reacties

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Arnoud gepubliceerd op 4 december 2007 11:51.

Cor strip, Galaxy! was het vorige bericht op deze weblog.

Kane & Lynch: Dead Men affaire is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed