Kamperen

| | Reacties (8)
kamperen.jpg

In een ver verleden, te weten een maand of twee, speelde ik nog dagelijks 'Soldier of Fortune'. Nu niet meer. Deels omdat ik momenteel helemaal weg ben van de PS3-versie van 'Call of Duty 4', maar vooral omdat ik qua reflexen, tactisch inzicht en accuratesse er simpelweg te goed voor was. Zo goed zelfs, dat minder getalenteerde deelnemers mij regelmatig enge ziektes toewensten.

Zoals jullie van mij gewend zijn, ben ik weer schromelijk aan het overdrijven. Ik zou liegen als ik beweerde dat ik geen 'kont schop' in SOF II, maar de meeste tegenspelers boden mij na een glansrijke overwinning hun welgemeende felicitaties aan. Niettemin waren er behoorlijk wat spelers die mijn aanwezigheid minder vriendelijk opvatten; meer dan eens werd mij met zachte hand de deur van de server gewezen, omdat ik een fanatiek camper zou zijn. U zei?


Allereerst zal ik bekennen dat ik het type speler ben dat 'weloverwogen' te werk gaat. Waar sommige spelers als een verre nazaat van Rambo om suïcidale redenen een sprintje trekken naar de vijand en met hun AK-47's gaan 'sprayen', zoek ik dekking achter een muurtje en haal de trekker pas over wanneer een kwaadaardig lichaamsdeel zich in mijn vizier bevindt. Dat sommigen mij hierom een 'camper' noemen, laat mij persoonlijk koud. Wat mij echter wel stoorde, was het feit dat veel spelers campers per definitie onsportief vinden en geen idee hebben waarom zulk gedrag daadwerkelijk ongewenst kan zijn.


Om dat uit te leggen, maken we een uitstapje naar de speltheorie. Als voorbeeld nemen we een eenvoudige 'deathmatch', waarin vijf spelers deelnemen. Elke speler kan ervoor kiezen om zich ergens schuil te houden en te wachten tot een doelwit voor zijn loop loopt, of om actief naar prooi op zoek te gaan. Vanzelfsprekend zal een speler die de laatste strategie toepast over het algemeen het onderspit delven tegen een speler met een geduldigere aanpak. Campen is dus een aan te raden strategie voor iedereen die zijn winkans wil optimaliseren. Wanneer alle vijf spelers echter besluiten te campen, zal er geen enkel duel plaatsvinden. De game wordt dus oersaai, tenzij iemand van strategie gaat veranderen, ook al gaat dat ten koste van zijn eigen score.


Deze patstelling kan alleen doorbroken worden wanneer alle participanten overeenkomen geen camping-strategie toe te zullen passen en uiteraard worden spelers die deze overeenkomst aan hun laars lappen, niet met open armen ontvangen. Zodoende is er een publieke haat gegroeid jegens het fenomeen campen. Deze patstelling is echter van toepassing op een eenvoudige deathmatch, het speltype waarin spelers individueel trachten hun tegenstanders zo vaak mogelijk vol lood te pompen. Voor veel andere gametypes is het zojuist aangehaalde argument klinkklare onzin, want in een spelletje 'Capture The Flag' leidt massaal campen simpelweg tot verlies, hooguit een kans op gelijkspel. Bovendien is CTF gebaseerd op de combinatie tussen het stelen van de vlag van je tegenstander en het verdedigen van je eigen. Wie, in een poging de vlag te pakken en daarbij door verdedigers wordt tegengewerkt, pislink wordt, moet naar mijn bescheiden mening nodig op zoek naar een nieuwe hobby.


Vreemd genoeg blijkt er ook in dit soort speltype's weinig tolerantie te heersen tegenover campers. De irritatie die ontstaat nadat Rambo in een gevechtssituatie meermaals aan het kortste eind heeft moeten trekken, triomfeert blijkbaar over het rationele inzicht dat het wel eens aan eigen kunnen zou kunnen liggen. Tot die tijd geniet ik nog maar even van mijn felicitaties, wanneer ik weer eens pijnlijk duidelijk maak dat niet Rambo, maar Mark de baas is.


8 reacties

Teun zei:

Dus jij bent zo'n camper die al die games verziekt!

Mooie tent Mark, de GameCore camper :p

redtube zei:

It is the best what i saw, 4ever !!!

Omnioa zei:

True friendship is like sound health -- the value of it is seldom known until it is lost.

Omnioa zei:

True friendship is like sound health -- the value of it is seldom known until it is lost.

Negonk zei:

Life is a tale told by an idiot -- full of sound and fury, signifying nothing.

Negonk zei:

Life is a tale told by an idiot -- full of sound and fury, signifying nothing.

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Mark gepubliceerd op 26 december 2007 19:58.

Top 100 game dingen NR 60 - 51 was het vorige bericht op deze weblog.

Top 100 game dingen NR 50 - 41 is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties