Brute kracht

| | Reacties (3) | TrackBacks (1)
brutekracht.jpgZoals 'FarCry' ooit de wereld schokte met bloedstollende graphics, zo imponeert het recentere 'Crysis' op hetzelfde gebied. Althans, dat doet het op systemen die de eigenaar een rib uit zijn lijf gekost hebben, want al dat grafische geweld heeft een prijs. “Noodzaak”, claimt Electronic Arts. Ik zeg: “Marketing.” Niets minder. Niets meer.
Naar verluid heb je een videokaartconfiguratie nodig van de GeForce 8800 GTX in Quad SLI om 'Crysis' op 'High' en op een gangbare resolutie te kunnen spelen, zonder dat de framerate onder de 25 fps zakt. Voor wie voorgaande zin te technisch is: om eruit te halen wat erin zit betaal je al snel tweeduizend euro voor je systeempje. Dat is duurder dan veel gamers zich kunnen permitteren. Kortom, het aantal gamers die kunnen genieten van alle pracht en praal die 'Crysis' te bieden heeft, is verwaarloosbaar klein.

Waarom EA dan toch zoveel aandacht aan de graphics van de game heeft besteed? Regelmatig wordt deze vraag beantwoord met: om de gamer in staat te stellen een afweging te maken, bijvoorbeeld tussen een hoge resolutie en gedetailleerde textures, of tussen realistische schaduwen en adembenemende physics. Een slap excuus naar mijn mening. De uitgever heeft zakken vol centen en schandalig veel tijd geïnvesteerd in het grafische aspect van deze game. Voor veel minder geld hadden ze dezelfde kwaliteit kunnen afleveren. Weliswaar zonder dat de klant kan instellen hoe deze kwaliteit tot stand komt, maar bijster veel meerwaarde heeft zoiets toch niet?

Is het wellicht omdat de game toekomstgericht probeert te zijn, zodat het spel over twee jaar nog steeds geen storend verouderde graphics heeft? Misschien wel, er is immers een x64-versie van de game ontwikkeld, maar het lijkt mij een bijzonder vreemde strategie. De spelers die over twee jaar het spel kopen, zijn namelijk tevens de spelers die het spel dìt jaar niet kopen. Bovendien is het puur giswerk hoe de systemen er over een aantal jaren uit gaan zien. In ieder geval zullen we dan met processoren, grafische kaarten en misschien wel een DirectX-versie zitten, waar 'Crysis' niet voor geoptimaliseerd is.

Mijn conclusie is dat het eenvoudigweg een marketingtruukje betreft. Recensenten zullen de game roemen om zijn graphics en EA kan adverteren met fantastische screenshots en trailers. En als de klant vindt dat de graphics tegenvallen, kan het excuus gebruikt worden dat de schuld bij de pc van de gebruiker ligt. Want tegenvallen doet het spel! Niet zozeer omdat mijn verwachtingen op basis van beeldmateriaal hoog lagen, maar omdat het spel verschrikkelijk slordig omgaat met de capaciteit van het systeem. Om te voorkomen dat ik minder dan tien frames per seconde zie, moet ik de graphics afzichtelijk laag instellen, ook al weten andere games met dezelfde rekenkracht beelden neer te zetten die beduidend mooier zijn.

Ik kan dan ook niet anders dan stellen dat het beroemde en bejubelde 'Crysis' een game is die je best links kunt laten liggen, al vrees ik, gezien de absurde verkoopcijfers van het spel, dat weinigen mijn mening delen. Tenzij je gewoon bent om ook van moderne games de visuele instellingen helemaal omhoog te schroeven, zal de grafische kwaliteit waarbij het spel nog enigszins speelbaar is, vies tegenvallen. Mocht je over een aantal jaren de trotse eigenaar zijn van een gloednieuwe pc, overweeg dan eens om het spel uit de budgetbak te vissen. Als de tijd rijp is, zal ook ik de game nog weer eens uit de kast pakken en aan een aantal kritische speelsessies onderwerpen. Wellicht kunnen we dan gezellig de gameplay afkraken.

1 TrackBacks

Hieronder ziet u links naar blogs die verwijzen naar het bericht: Brute kracht.

TrackBack URL voor dit bericht: http://www.gamecore.nl/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/69

Ow ow ow, wat ben ik toch blij dat ik een console gamer ben. Nooit hoef ik een afweging te maken tussen pixelshaders en texture details. Nooit hoef ik een nieuwe videokaart te kopen om mijn settings te kunnen verhogen.... Meer lezen

3 reacties

Wouter GC zei:

Kleine correcite Mark. Crytek is de ontwikkelaar, niet EA.

Mark zei:

Klopt helemaal, heb de term inmiddels veranderd in 'uitgever'. Bedankt.

Teun zei:

Mark, ik weet niet of je helemaal gelijk hebt. EA verkoopt geen grafische kaarten, en op deze manier krijgen ze boze klanten. Ik denk eerder dat Crytec het als zijn missie ziet om de graphics zo goed mogelijk te maken...

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Mark gepubliceerd op 17 januari 2008 11:06.

Zack & Wiki 18 jan was het vorige bericht op deze weblog.

Zack & Wiki: first impressions is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties