Controle

| | Reacties (7) | TrackBacks (1)
controle.jpgJawel jongens en meisjes, 'Far Cry 2' was oorspronkelijk enkel voor de pc aangekondigd, maar ook versies voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 blijken in de maak te zijn! Al was het nieuws nog jong, de eerste azijnpissers stonden reeds in de rij om te mogen schreeuwen hoe superieur de pc-uitvoering wel niet zou worden. “First person shooters op een console? Bah.”
Natuurlijk zijn er tal van FPS-games te vinden die op één of meerdere spelcomputers hoge ogen gegooid hebben. Toch krijgt elke console-titel uit dit genre de wind van voren wanneer fanatieke pc-gamers zich erover uitlaten. Geheel ongegrond is dat niet, want vooral bij shooters zie je hoeveel invloed besturing op de gameplay kan uitoefenen, en er zijn nogal wat fundamentele verschillen tussen een muis en de sticks op een gamepad.

Één daarvan is de mate van beweeglijkheid. Een muis kan betrekkelijk eenvoudig over een oppervlakte van 100 cm2 bewegen. Velen ontlasten hun elleboog door de gevoeligheid iets hoger te zetten en hebben aan 50 cm2 ruim voldoende. Console-gamers die hun duimen echter over meer dan enkele vierkante centimeters willen bewegen, zullen al gauw merken dat de controller tegenstribbelt; meer ruimte is er simpelweg niet.

Dit heeft de consequentie dat een console-speler nogal aan precisie in moet boeten. Een shooter waarin de precisie ineens met een factor tien naar beneden valt, kunnen we gerust onspeelbaar verklaren, dus de gevoeligheid wordt hierop aangepast. De precisie die hiermee te winnen valt, wordt echter weer teniet gedaan door de afname in snelheid. Zowel snel reageren als doelgericht vuren kunnen in een gevechtssituatie van levensbelang zijn. Derhalve wordt vaak de conclusie getrokken dat shooters enkel op een pc tot hun recht komen.

Mijns inziens is die redenering te simpel. Allereerst wordt een beweging van een muis anders vertaald dan de beweging van een stickje. Beweeg de muis naar links, en je personage zal naar links kijken. Beweeg de muis verder naar en je personage draait verder naar links. Beweging van de muis wordt vertaald naar beweging in het spel. Beweeg een stick naar links, en je personage zal naar links draaien en dat blijven doen tot de stick weer gecentreerd wordt. Beweeg de stick verder naar links, en je personage draait sneller. Beweging wordt hier vertaald naar snelheid. Dit betekent dat het op een klein oppervlak mogelijk is om, weliswaar niet tegelijkertijd, zowel snel te bewegen als precies te richten.

Betekent dit dat shooters beter te besturen zijn op een gamepad dan met een muis? Daarop kan ik uitdrukkelijk 'nee' zeggen: een muis kan snel en accuraat zijn op hetzelfde moment, in tegenstelling tot een stick. Dit betekent echter nog niet dat de besturing op consoles voor onspeelbare taferelen zorgt, integendeel. Ik ben er zelfs van overtuigd dat er games zijn die op een console hun pc-broertjes met verve verslaan. Niet zelden zie ik namelijk spelers die door talent, toewijding en oefening onmenselijke prestaties neerzetten. Petje af, maar ze kunnen tactical shooters er volledig mee verzieken. Wie in een duel de kans krijgt om op korte afstand de vijand in de rug aan te vallen en desalniettemin het loodje legt, neemt namelijk het tactische aspect van de gameplay mee het graf in. Natuurlijk moet er onderscheid zijn tussen goede en slechte spelers, maar het moet niet ondergeschikt worden aan elementen als teamwork en inzicht.

Op de pc gebeurt dat helaas regelmatig, maar op een console wordt een degelijke balans geforceerd. Gamers die goed genoeg zijn om elke vijand in een oogwenk te signaleren en uit te schakelen worden hierin namelijk beperkt door de controller. Hierdoor worden de prestaties van een speler door meer factoren bepaald dan zijn behendigheid. Bij veel games draagt dit bij tot de diepgang en het realisme, en uiteindelijk het plezier dat je aan een spel kunt beleven.

Over één genre generaliseer ik niettemin zonder nuance: real-time strategy op een spelcomputer is een ramp. Dat is het altijd al geweest, dat zal het altijd blijven. Omdat ik gelijk heb, daag ik jullie uit mij tegen te spreken, maar laat het vooroordeel dat het genre FPS op een console gedoemd is te falen achterwege. Anderen zullen die opmerking nog vaak genoeg maken.

1 TrackBacks

Hieronder ziet u links naar blogs die verwijzen naar het bericht: Controle.

TrackBack URL voor dit bericht: http://www.gamecore.nl/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/62

Ow ow ow, wat ben ik toch blij dat ik een console gamer ben. Nooit hoef ik een afweging te maken tussen pixelshaders en texture details. Nooit hoef ik een nieuwe videokaart te kopen om mijn settings te kunnen verhogen.... Meer lezen

7 reacties

Geert zei:

Ik ben het niet helemaal eens met je Mark. Op de PC kun je je geweer veel natuurlijker bewegen. Eigenlijk is een muis nog net wat te traag, maar het komt in de buurt hoe snel je in het echt een geweer kan bwegen (behalve dan misschien dat je snel 360 graden kan draaien). Met een controller heb je veel minder bewegingsvrijheid en dan moet je consessies doen.

Dat betekent natuurlijk niet dat je geen leuke shooters kan maken. Maar ze zullen niet zo snel dat echte gevoel geven als een shooter op de PC. Beschouw het maar meer als arcade shooters, hartstikke leuk, hartstikke mooi, maar hew erkt allemaal niet zo lekker als op een PC.

Arcade spellen zijn trouwens prima. Need for speed 2 (echte arcade) is nog steeds mijn favo racer. Dus de vraag is, wil je alles wel zo realistisch mogelijk hebben. Ik denk het absoluut niet, en daarom hebben shooters op consoles ook bestaansrecht. Maar het lijkt eigenlijk nergens op!

Mark zei:

Als ik een shooter speel, zit ik onderuitgezakt op de bank of op een stoel. Een muis mag dan beweeglijker zijn dan een controller, het is dat niet zozeer dat het spel op mij realistischer over komt. Het blijft natuurlijk een game, geen simulator. De Wii komt misschien enigszins in de buurt, maar als je echt wilt dat de besturing overeenkomt met 'the real thing', moet je maar gaan paintballen o.i.d.

Ik heb juist het gevoel dat pc-versies naar arcade neigen, en console-versies realistischer zijn. Fanatieke FPS-spelers richten hun pc zo in dat ze zo snel mogelijk kunnen reageren: de videokaart moet 500 frames per seconde leveren, de monitor moet een lage responstijd hebben, en muizen moeten bedraad zijn. Hun prestaties kunnen hierdoor noemenswaardig worden beïnvloed, al gaat het om enkele miliseconden. Zulke gamers reageren, richten en schieten vele malen beter dan in het echt mogelijk zou zijn. Dat betekent niet dat het spel niet leuk kan zijn, maar het levert wel een arcade-achtige gameplay op.

Geert zei:

De PC Shooters zijn er veel professioneler mee bezig, zoals je zelf aangeeft. Is dat dan ook niet de reden wanneer je een serieuze shooter wilt maken de PC HET perfecte platform is?

Verder zijn beide natuurlijk geen simulaties. Alleen al het feit dat je een crosshair op je scherm hebt slaat nergens op natuurlijk. Daarvoor moet ik eerst mijn geweer pakken, laden, goed kijken en mikken, etc. etc. Maar het is zo dat op de consoles je zo enorm zit te klooien met die stiks. In het echt wil je toch ook geen bepaalde snelheid meegeven aan je draaiing. Je wil ergens naartoe draaiien en de urgentie bepaalt hoe snel je draait, maar is ondergeschikt.

Verder prima columpje, want het lokt bij mij in ieder geval wat reacties uit ;)

Teun zei:

Hey Geert, waarom beging jij over realisme eigenlijk als je zelf zegt (niet hier maar elders) dat realisme niet van belang is, of zelfs liever niet, in een game?

Het verschil tussen pc- en console shooters is duidelijk. Net zoals het duidelijk is dat racen met stuur of controller anders is. Dat wil dus nog niet zeggen dat het ene leuker, beter, realistischer, gezelliger of mooier is... Er zijn goede voorbeelden op beide gebieden, en daar zullen we het mee moeten doen.

Geert zei:

Realisme is helemaal niet van belang voor mij, maar daar ging het niet om. Het gaat erom of de echte shooter fan, die alles zo realistisch mogelijk wil beleven, dat ook op een console kan. Nee vind ik, en daar zullen we het mee moeten doen =P.

sjors zei:

Ik denk dat de Nintendo Wii behoorlijk dicht in de buurt, kan komen, van de echte ervaring. Wat overigens naar mijn mening tot op de dag van vandaag nog niet is gebeurt!

Het gevaar dat je oproept door de wii-mote gevoelig in te stellen, is het feit dat het vele malen moeilijker word om goed te kunnen richten! Maar dit komt waarschijnlijk wel dichter in de buurt van the real-thing!!

Het probleem is volgens mij ook! En daarmee ben ik het dan ook volledig met marks reactie eens, dan "niet-realisme"; zoals het zo snel mogelijk kunnen reageren en bewegen, door gamers beschouwd word als beter en juist wel realistisch! Wat het eigenlijk dus helemaal niet is!!

Overigens ben ik het niet eens met Mark stelling dat RTS games op de console niet kunnen werken! Ik had vroeger namelijk een originele Playstation met Red Alert + Playstation muis :)!! En dat ging prima, overigens had deze game dan wel minder opties als de PC versie! Iets wat aan de ontwikkelaars lag, die er gewoon niet genoeg energie in hebben gestopt!!

Het feit dat stratey games op consoles floppen ligt naar mijn mening dan ook aan de ontwikkelaars. Door gebrek aan vertrouwen worden deze games als kleine zusjes van de originele PC-versies afgeleverd!! Overigens komt hier de laatste jaren wel een verschuiving in!!

Teun zei:

Ik zeg: RTS op de Wii, dan wordt het mooi!

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Mark gepubliceerd op 8 januari 2008 19:47.

Rez HD komt er echt aan! was het vorige bericht op deze weblog.

Nintendo WiFi connection cijfertjes, met Mario Kart is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties