Highscore games vs Story games

| | Reacties (1)
scorevsstory.jpgVideogames kun je in verschillende genres indelen. Zo heb je natuurlijk de populaire first person shooters, racegames, sportgames, partygames, etc. etc. etc. Voor elke nieuwe kijk krijgen we nieuwe genres voorgeschoteld. Denk bijvoorbeeld aan MMORPG's of Free Roming games. Hippe termen en ze vertellen je wat voor game je kunt verwachten. Toch zegt het niet veel over wat er leuk is aan een bepaalde game. Waarom zou je het ene spel wel spelen en het andere niet? Plezier (ofwel: het gevoel van vermaak wat je hebt tijdens het spelen) uit games is eigenlijk in te delen in 2 genres: Highscore games en Story games.

Het spelen van games moet natuurlijk leuk zijn, je moet er plezier aan beleven. De een vind het leuk om zoveel mogelijk kills te scoren in een online death match, de ander haalt meer lol uit het inrichten van een Sims huisje. Er zijn zoveel verschillen, maar er is ook een overeenkomst: het zijn Highscore games! In beide games moet je een zo hoog mogelijke score halen. In het eerste geval is het het aantal kills, in het andere het aantal vrienden dat je hebt gemaakt en hoe vol de geluksmeters van je Sims zijn.

Naast Highscore games heb je ook Story games. Story games zijn games die je speelt om steeds verder te komen. Veel hedendaagse en last-gen games waren van deze soort. Games waarbij je level voor level afwerkt om steeds dieper in het verhaal te komen om uiteindelijk bij het einde te geraken. Ondanks wat je misschien denkt bij de term gaat het in Story games niet direct om het verhaal: Super Mario Galaxy blinkt niet bepaald uit in het verhaal maar is, door de opbouw van het spel, een Story game.

Eigenlijk kunnen we elk spel in een van deze 2 genres plaatsen. Neem Zelda: Twilight Princess, een story game in hart en nieren. Of Link's Crossbow Training, een onvervalste Highscore game. Maar er zijn ook kruisingen in deze genres. Neem bijvoorbeeld Zack & Wiki, hierin moet je level na level aflopen om vooruit te komen in het spel. Een Story game zou je denken. Maar voor elk level kun je ook een score halen en de snelste tijden worden bijgehouden. In dat opzicht is het weer een Highscore game. Het is feitelijk een balans waarbij de gewichtsverdeling door de game en de gamer gemaakt wordt. Ik vind Halo bijvoorbeeld leuk als Story game, de online speler hebben daar vast een andere mening over.

Het leuke van dit alles is dat je trends kunt ontdekken in deze balans. Zeker als je niet een game neemt maar een heleboel uit een bepaalde periode. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat in de beginjaren de games vrijwel allemaal Highscore games waren. Denk aan Pong, Tetris, Asteroids etc. Nintendo introduceerde met Super Mario Bros de Sory games. Deze zijn al jaren bepalend voor hoe de schappen eruit zien in de gamewinkel. Maar (en let op want hier volgt de essentie van mijn verhaal) dat is aan het veranderen! Story games zijn uit! Echt waar, onder de echte en de casual gamers. De hardcore gamer begeeft zich tegenwoordig op internet om zichzelf daar in allerlij highscore lijsten te plaatsen en de huis-tuin-en-keuken gamer vermaakt zich met games als Brain Training, Picros en Sudoku! Veel high profile games zoals Halo bevat een even groot (of groter) Highscore component dan Story component. Denk aan de online rankings enzo. Het is opvallend maar waar: de Story games maken steeds meer plaats voor Highscore games. We keren dus terug naar de oorsprong van het plezier van games: repeterende handelingen om ergens 'goed' in worden! Niet meer de open wijde werelden van GTA of Mass Effect maar een simpel potje Tennis of Counterstrike is de trend! Geloof je me niet? Kijk dan eens goed om je heen, want de Highscore games zijn echt overal!

En dan nog even een blik in de toekomst naar games met een hoge verwachting: Little Big Planet, Smash Bros Brawl, World in Conflict. Allemaal moderne Highscore games. Dus, fans van het Story game genre, jullie zullen de komende tijd wat harder moeten zoeken. Want als zelfs de laatste Zelda game een Highscore titel is, dan is er toch echt iets aan het veranderen in de gamewereld waarin wij leven!


1 reacties

Mark zei:

Zeer interessante analyse, maar met lullen kom je natuurlijk niet in de lijst der lijsten, Teun. ;)

Verder vind ik het niet heel verwonderlijk dat de trend weer richting de Highscore games gaat. Wanneer je de houdbaarheid uitzet tegen de ontwikkelkosten, is het een vrij logische keuze. Story games hadden weliswaar het voordeel dat ze over het algemeen wat dynamischer waren en dat hun tegenhangers relatief snel in herhaling vielen, maar ook die eigenschappen zoeken elkaar geleidelijk op, zoals 'Little Big Planet' mooi illustreert. Jammer is het wel, ik ben altijd al fan geweest van een goede SNES-RPG. :þ

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Teun GC gepubliceerd op 25 januari 2008 19:46.

Zack & Wiki: second impression was het vorige bericht op deze weblog.

Hoe gaat het met de next-gen wars? is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties