Verveling heerst

| | Reacties (1)
verveling.jpg Kort geleden moest ik het gedurende een aantal dagen zonder internet stellen, vanwege een dood modem. Uit pure verveling heb ik toen doelloos in Paint zitten spelen. Toen mijn verbinding hersteld was, kreeg ik van Teun de suggestie om mijn artestieke creaties op het forum te plaatsen. Ik heb zijn raad opgevolgd en liet de wereld kennis nemen van mijn impressionistische afbeelding, welke de tekst 'Verveel en heers' droeg. Pas later bracht deze schepping me op het idee om de volgende column te schrijven. Of, zoals Teun het ooit zo krachtig omschreef: duizend interessante letters in een goede volgorde te zetten.
Verveling is namelijk het gevoel dat bij het spelen van moderne games nogal eens overheerst, voor mij althans. Al ben ik met betrekking tot mijn leeftijd wellicht verassend nostalgisch, wees niet bevreesd, ik ga niet klagen dat vroeger alles beter was. Ook vandaag de dag komen er zo nu en dan games uit waarvan ik oprecht meen dat ze de moeite waard zijn. Wel is het plezier van korte duur: zelden tref ik nog games die me langer dan dertig uur weten te boeien.

Vernieuwing zit hem tegenwoordig in details. Weinig spellen weten een dermate overtuigende sfeer te realiseren, dat ze noch als flop, noch als imitatie beschouwd worden. Qua gameplay is het helemaal eenheidsworst; men hanteert een systeem van formule's die emperisch bewezen succesvol zijn en neemt mainstream genre's als uitgangspunt, in plaats van naar een genre toe te werken. Titels die wel originaliteit in petto hebben, zijn vaak slecht uitgewerkt. Een uniek concept verkoopt zichzelf immers ook zonder solide basis.

Om bovenstaande reden komt een gamer na een aantal intensieve speelsessies vaak tot de jammerlijke conclusie dat ook dit spel niets meer dan meer van hetzelfde is. Met veel franje en gloednieuwe toeters en bellen wordt de indruk gewekt dat er sprake is van innovatie, maar wie daar doorheen prikt, merkt dat er fundamenteel bar weinig is veranderd.

Ook het gebrek aan een degelijke verhaallijn, liefst meerdere, begeleid door cinematografische hoogstandjes en voice-acting van niveau, leidt meer dan eens tot een situatie waarin ik me niet bewogen voel om verder te spelen. Toch is dit bij uitstek een aspect waar op houdbaarheid winst te behalen valt. Ontwikkelaars zijn hierin echter terughoudend; je kunt op een verhaal geen 'Ctrl-C' toepassen en klanten die het na twintig uur voor gezien houden, brengen even veel geld in het laatje als gamers die het spel zestig uur spelen.

Ondanks mijn immer zeikerige relaas, moet ik bekennen dat er hoop gloort. Nee, ik verwacht niet dat ik een game ga vinden die mijn mening zal doen afzwakken, maar ik ga er deze week niettemin één ophalen... ik verveel me.

1 reacties

grgrgrrr zei:

Heey,
ik heb die tekst niet gelezen leek me te veel...
oke maar ik verveel me en heb niks te doen internet begint aai te worden :|
TIPS?

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Mark gepubliceerd op 8 februari 2008 13:05.

Xbox 360 goedkoper dan de Wii !?!? was het vorige bericht op deze weblog.

Party game voor de Wii: Donkey Konga is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties

  
    Verveling heerst