Tegen de hysterie

| | Reacties (6)
gta4shizzle.jpg

Weinigen zal het ontgaan zijn dat de nieuwste telg in de reeks 'Grand Theft Auto' onlangs de winkelrekken van dichtbij mocht zien. Vrijwel zonder uitzondering waren de recensies lovend, met als enige kritiek het uitblijven van een versie voor de pc. De gekte gaat zelfs zo ver dat recensenten die hun artikel niet met een 10, maar met een 9,5 besluiten, geroemd worden om hun objectiviteit. Vooruit, als er dan niemand bereid is deze overgewaardeerde game de grond in te boren, doe ik het zelf wel.

De economie lijkt volgens het Wouter Bos-model ontworpen te zijn, daar de speler na een half uur al genoeg dollars bijeen heeft gebracht om alles te kopen wat niet te stelen valt. Nu heeft GTA zich altijd afzijdig gehouden van enige strategische focus, dus een uitgebalanceerde economie is niet van cruciaal belang voor de gameplay. Het doet echter wel ernstig afbreuk aan de geloofwaardigheid van de personages, niet in het minst doordat er in de dialogen onverminderd melding wordt gemaakt van de geldzorgen waarover ons hoofdpersonage Niko meent te beschikken.

Achtervolgingen zijn daarentegen spannend als vanouds. Het afschudden van een gealarmeerde agent is namelijk niet langer een kwestie van solide stuurmanskunst, maar van een diep ingedrukte trigger en een kaarsrecht wegdek, waaraan in Liberty City overigens geen gebrek is. Wie deze eenvoudige methode hanteert, zal concluderen dat een achtervolging doorgaans niet langer dan twaalf seconden in beslag hoeft te nemen.

Toch is het niet altijd verstandig om het gaspedaal van je bolide te misbruiken. De meeste aanrijdingen zullen de speler niet verhinderen zijn koers met grofweg dezelfde snelheid te hervatten, of het voorwerp dat in de weg staat nu een voetganger, taxi of lantaarnpaal betreft. Zo nu en dan krijgt de rit echter een abrupt einde wanneer de route door een pas geplant boompje onderbroken wordt. In een spel dat om zijn physics geroemd wordt, blijken bomen steviger gebouwd te zijn dan Erica Terpstra.

Xbox 360-bezitters, prijs je gelukkig, want de PS3-uitvoering is helemaal huilen met de pet op. Op onverklaarbare wijze kreeg ik sterk de neiging om de eject-knop in te drukken toen mij in een korte tutorial de SIXAXIS-besturing werd uiteengezet. Naar eigen goeddunken is deze optie weliswaar in en uit te schakelen, het is werkelijk de idiootste toevoeging sinds EA de off the ball-besturing introduceerde in 'Fifa 2004'.

Qua stabiliteit stelt de PS3-versie bovendien minder voor dan deze alinea.

Dankzij fanatieke modders was het bij voorgaande versies van 'Grand Theft Auto' al mogelijk om online te spelen, ditmaal wordt het officieel ondersteund. Dat klinkt indrukwekkender dan het is, want de implementatie ervan veroorzaakt hevige braakneigingen. Rockstar achtte het blijkbaar een goed idee om de multiplayer op te laten starten vanuit de telefoon in de single player mode. Niet onoverkomelijk, zou je denken, ware het niet dat je derhalve van volstrekt overbodige laadtijden mag genieten. Bovendien is de multiplayer sowieso al niet veel soeps: als het al werkt, is het saai en als het niet saai is, heb je te veel verdovende middelen tot je genomen.

Die telefoon is trouwens een ramp van ongekende omvang. Sinds het prille begin van gaming kennen we de HUD al, maar tegenwoordig schijnt dat een vies woord te zijn. Het reduceren ervan leidt in ieder geval niet tot een cinematische ervaring, zoals dat bij 'The Getaway' het geval was. 'GTA' schommelt immers nog altijd tussen een simplistische grafische stijl en het realisme, al faalt het om één van beide goed neer te zetten. Minstens zo irritant is het feit dat het display van de telefoon op een televisie met 576 beeldlijnen niet eens fatsoenlijk te lezen is. Een HDTV biedt trouwens weinig meerwaarde: op de PlayStation 3 worden de graphics berekend in 640p en op de Xbox 360 in 720p. Ondanks deze lage resoluties wordt er opmerkelijk veel geklaagd over inzakkende framerates.

Nooit had ik kunnen denken dat ik Jack Thompson ooit nog eens gelijk zou geven, maar 'Grand Theft Auto' heeft wel degelijk een verderfelijke invloed, al was het maar omdat er sindsdien niemand meer tijd heeft om gezellig een potje 'Call of Duty 4' te spelen. Los daarvan is 'GTA IV' de duurste frisbee die ik ooit gekocht heb. Gefeliciteerd, Take-Two, kom je alsnog in het Guinness Book of Records.


6 reacties

Teun zei:

"Qua stabiliteit stelt de PS3-versie bovendien minder voor dan deze alinea."

Zo, dat is eruit niet Mark! En ik stond nog wel op het punt aanschaf te overwegen... frisbee dat ding maar hier heen!

M zei:

Benieuwd wat Wim hier op te zeggen heeft. ;þ

Mark zei:

Haha, ik houd m'n hart vast. Voor de niet-kenners: Faboys.

Nick zei:

Nice! About bloody time dat iemand eens de waarheid zegt! Overrated!

Sjors zei:

Ik ben het volledig met je eens!! Mijn stage baas heeft hem ook aangeschaft, maar het valt idd erg tegen!! De vernieuwingen zijn zo gering en grafisch is de game ook niet veel soeps! Daarnaast zit de game nog vol met bugs, zo zweef je regelmatig boven de grond.

En de afwegingen van gewicht zijn idd erg krom, hoe gemakkelijk die lantaarnpalen omver worden gereden is echt overdreven. De 720p is idd ook erg teleurstellend, op een 1080p tv word het enkel opgerekt. Daarnaast bevat de game nog steeds pop-up!!

De details dat je bijvoorbeeld door de vooruit vliegt bij en botsing en jij je autobanden kunt laten klappen zijn daarnaast wel erg tof... maarja dat gaat na een tijdje toch ook wel vervelen en kan de game helaas niet redden!

Al met al een erg leuke onderzetter voor je moeder!!

Djang zei:

Boehoe alleen omdat mensen geen COD4 meer willen spelen ben je verbitters, erg triest.

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Mark gepubliceerd op 17 mei 2008 14:13.

Verkoopcijfers Amerika v.s. Japan was het vorige bericht op deze weblog.

Shenmue op de Wii!?!? is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed