Spelen met de Wii bal

| | Reacties (7)
wiibalindex.jpgJe hebt van die games die er op een bepaalde manier uit springen. Rez is hier een voorbeeld van, Tetris ook. Simpele spelletjes waarbij kleuren, muziek, doel van de game en beelden perfect op elkaar passen. Een gamende student aan de Hogeschool voor de Kunsten heeft getracht een nieuwe game aan dit rijtje toe te voegen. Een game die je speelt met een bal en een Wii controller. We hielden een interview en speelden zijn spel.

simonrechts.jpgSimon van der Linden is zojuist afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Zijn afstudeeropdracht omhelsde het maken van een spel genaamd OXO. Het spel OXO is een kruising tussen ritmische knoppendrukkers zoals Space Chanel 5 en puzzelaars zoals Tetris. Het is de bedoeling een bal zo te draaien dat de figuurtjes passen bij de ring die om de bal heen zweeft. Matchen ze, dan schiet je het figuurtje uit de bal en scoor je punten. Zo simpel.

Maar er is meer aan de hand. Er speelt namelijk een vrolijk muziekje op de achtergrond. In dit muziekje zit een beat en als je op deze beat ritmisch de figuurtjes wegschiet, scoor je meer punten. Ook kun je zo ook combinaties maken, zoals de OXO. Dat is uiteraard een combinatie van het rondje, dan kruisje en weer het rondje.


 

Om dit eens allemaal grondig te testen vertrokken Mark en ik richting Utrecht om in een heus zolderkamertje het spel in actie te zien. Na een kort praatje en even met de harige knuffelballen geknuffeld te hebben konden we aan de slag. Alhoewel... zoals dat vaker gaat met zolderkamergames ging niet alles zoals het hoort. De bluetooth-verbinding tussen de Wii remote en de ontwikkel-pc deed het niet. Met het toetsenbord spelen was volgens Simon de enige optie. Natuurlijk namen wij daar geen genoegen mee en gelukkig had hij een back-upplan: we konden het spel testen in zijn studentenhuis. En dat hebben we dus gedaan.

 

wiibal2.jpgEenmaal aangekomen in een typisch Utrechts studentenhuisje waar het pleisterwerk van de muren is gevallen en waar de vieze vaat tussen het schone staat, proberen we het nog een keer. Helaas, ook dit keer zijn er weer problemen om de C++-code aan de gang te krijgen. Een ontbrekende DLL file is het probleem, gevolgd door een bluetooth-fout. Uiteindelijk lukt het Simon half om het spel aan de gang te krijgen. De bal trilt mee op de maat van de muziek en heel even kunnen we met de bal spelen. Helaas blijven de problemen niet uit en valt de verbinding om de haverklap weg. Een goede speelsessie hebben we dus niet echt gehad, maar een goede eerste indruk wel. Het spel speelt namelijk lekker weg en de bal in je hand in combinatie met die op het scherm voelt alsof je hem echt kunt bewegen. Ook de trilling op de beat maakt het geheel af en hiermee voelt het echt als een spel!

Wat opvalt aan het geheel is dat er met een frisse blik tegen het fenomeen games is aangekeken. Zo is er bijvoorbeeld nergens tekst in de game terug te vinden. Ook de highscore lijst is het vernoemen waard. Telkens als je een highscore behaalt, komt er een bolletje in jouw kleur in een zonnestelsel terecht. Hoe langer je score in de top 4 staat, des te meer bolletjes in jouw baan zullen zweven. Alle scores die gemaakt zijn, maar niet in de top 4 thuis horen, blijven rondzweven in het heelal zodat je kunt zien hoevaak het spel gespeeld is.

 

wiibal1.jpgNatuurlijk is niet alles even top aan deze game. Het aantal speelopties is bijvoorbeeld erg beperkt en er is maar één muziekje dat op den duur op je zenuwen gaat werken. Maar dat kunnen we Simon niet aanrekenen, het is tenslotte geen professioneel product. Ondanks dat denk ik dat, als er meerdere achtergronden, muziekjes en soundeffects in het spel verwerkt zouden zitten, het al heel volwassen en af zou zijn. Ook is Simon nog bezig met een optie voor een tweede speler die met een andere Wii controller van vrijgekomen figuurtjes een tekening kan maken. Dit zou best een spel kunnen worden waar ik 30 euro voor zou neertellen, al was het alleen maar voor die zachte, pluche bal!

7 reacties

Mark zei:

Een erg interessant en vooral eigenzinnig spel. Op sommige details had ik de indruk dat Simon ze vooral koos om hun originaliteit in plaats van functie, maar ook dat heeft natuurlijk z'n charme. Hier is overigens een flash-versie te vinden van OXO. In iets andere vorm, en uiteraard met toetsenbord/muis in plaats van met de Wii-bal, maar eveneens vermakelijk.

M zei:

Ziet er inderdaad wel apart uit :P. Overigens is het mooi om te zien dat GameCore zijn eigen, unieke materiaal creëert; het gaat de goede kant op.

PS. Sorry Mark, maar ik kan hier geen betere strip bij vinden dan deze:
http://www.gamecore.nl/report.php?id=205
Vervang de n-gage door de wii, Cor door Simon, Luuk door Mark en [mijn neef] Brutus door Teun.

otherotter zei:

he super leuk tekstje en filmpje,.. de bluetooth doet het weer helemaal! sterker nog ik heb de volgende dag op een basischool als een frisse "ome willem" tussen 40 kinderen gezeten van 3 tot 10, ze vonden het helemaal geweldig. ik ga morgen op vakantie en mochten jullie zin hebben dan kunnen we t.z.t. wel weer een nieuwe competitie spelen. Groeten en een lach,
Simon

Jelle zei:

Goed stukjes, en leuk geschreven.
En idd zo als ik het nu zie, lijkt het me wel een leuk spelletje :P

Nick zei:

Mooi item, mannen. Nice om te zien dat GC eens wat andere content brengt dan dat wat al die anderen al hebben. Nu eens verzinnen voor welk blad ik dit idee zou kunnen jatten... ;-)

erik zei:

Leuk verhaal! Erg mooi dat OXO steeds meer bekendheid krijgt. Er moet toch een uitgever zijn zo'n spel ziet zitten? Met een pluche bal erbij in de winkel zou perfect zijn. Ik denk ook nog steeds dat het in iets beter uitgewerkte vorm heel goed zou werken in bijvoorbeeld een ziekenhuis, op de kinderafdeling.

Op de eindexamenexpositie van de HKU waren ook veel echt coole ideeën te zien trouwens (en ik was natuurlijk mijn camera vergeten...). Veel creatievelingen in Nederland. :)

Wii zei:

Dat is leuk bedacht. Zo waren er ook Utrechtse Studenten die de Blob hadden bedacht en uiteinderlijk is uitgebracht voor de Wii. Leuk!

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Teun GC gepubliceerd op 7 juli 2008 22:17.

Firmware 2.40 voor de PlayStation 3: whats the buzz? was het vorige bericht op deze weblog.

Microsoft op de E3 is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed