GameCore Arcade: Crimson Room

| | Reacties (9)
crimsonroomindex.jpgCrimson Room is al jaren lang een fenomeen op het internet. Een Japanse Point-and-Click fan besloot dat het genre maar eens uit het stof gehaald moest worden en maakte een gratis Flash variant van het ooit zo populaire genre.

Flash games hebben de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling meegemaakt. Enkele jaren geleden waren 3D graphics nog niet zo gebruikelijk als nu en de snelheid van de verbindingen ook niet. Hoe kon je dan ooit het point-and-click genre naar het web brengen als je niet honderden MB's aan ruimte had of mooie 3D engines? Toshimitsu Takagi wist daar wel het antwoord op: we maken een spel gewoon in 1 kamer en de speler moet daar uit ontsnappen. En zo werd Crimson Room geboren: een simpel ogende rode kamer waaruit je moest zien te ontsnappen: Crimson Room.

 

crimsonroom.jpg
In Crimson Room wordt je wakker in die rode kamer. Hier is een klein bureautje, een bed en een deur. De deur moet je natuurlijk open zien te krijgen maar daarvoor zul je eerst de seutel (figuurlijk) moeten vinden. En daarvoor moet je weer allerlei voorwerpen vinden en met elkaar combineren. Met een beetje (on)logisch denken kom je uiteindelijk uit de, na verloop van tijd frustrerende, rode kamer.

Na Crimson Room kwamen er nog 3 delen: Viridian Room, Blue Chamber en White Chamber. Viridian Room speelde zich af direct na Crimson room en kan dus beschauwd worden als rechtstreeks vervolg. De Blauwe en witte kamers zijn afzonderlijke delen. Vooral White Chamber is erg leuk en uitgebreid. Hierin bevind je je in een garage met een motorfiets. Ontsnappen uit deze witte kamer is echter een zeer uitgebreide en lastige klus, maar uiteindelijk wel de moeite waard.

 

crimsonroom23.jpg
Na Crimson Room werd het internet bestormd met kamer ontsnap games. Toch geld in dit geval dat het origineel een van de leukste is. Die simpele rode kamer werkt op je zenuwen maar door te blijven klikken kom je meestal toch wel weer verder. Net als in de echte Point-and-Click's van vroeger dus. Misschien zijn Crimson Room en zijn vervolgen niet de ideale webgames want je bent er rustig een uurtje of wat mee bezig. Toch geef ik Crimson Room een 8 omdat de game gewoon goed en sterk in elkaar zit. Hulde voor Toshimitsu Takagi.


9 reacties

teun zei:

Enen kijken of het reageren met de nieuwe filter wel werkt...

Trouwens: ik heb Crimson Room gehaald en ben nu bezig met White Chamber. Blue en Green heb ik even over geslagen (alleen om een screen te maken van dat lijk) maar zien er ook wel tof uit, met name green omdat deze veel op het origineel lijkt.

Mark zei:

White Chamber is mijns inziens verreweg de tofste. Ron Gilbert heeft ooit een geweldig essay geschreven getiteld "Why Adventure Games Suck". Hij stelt er een aantal fundamentele zwakheden aan de kaak, waar ook Crimson room nogal een handje van heeft, zoals:

"Puzzles and their solutions need to make sense. They don’t have to be obvious, just make sense. The best reaction after solving a tough puzzle should be, “Of course, why didn’t I think of that sooner!” The worst, and most often heard after being told the solution is, “I never would have gotten that!” If the solution can only be reached by trial and error or plain luck, it’s a bad puzzle."

M zei:

Heb hem al eens eerder geprobeerd en het kwam inderdaad uit op een doelloos geklik op zo'n beetje elke pixel die er is. En dan nog geen oplossing gevonden. =[ Het citaat van Mark somt het wel zo'n beetje op.

Teun zei:

Klopt inderdaad wel ja, de puzzels kunnen best wel onlogisch zijn af en toe. Dat je bijvoorbeeld achter het bed kunt kijken, of dat je de gordijnen vaker open en dicht moet doen... of geef ik nu teveel hints aan iedereen? Ach, er is nog genoeg te ontdekken.

Toch lukt het me wel om ver te komen in White Chamber terwijl deze erg uitgebreid is. Ook staan er pijltjes als je naar een ander scherm kunt gaan, wat erg helpt. Binnenkort speel ik hem zeker uit!

M zei:

Zulke pijltjes hadden me wat verder geholpen ja. Trouwens:
beH un daadredni ed jirettab nednoveg, raam mawk gon sdeets tein redrev. tiU eitartsurf raam nee hguorhtklaw thcozeg, ne oz ed 'latem kcits' nednoveg (eiw tkilk raad uon). sneglovreV si koo ed edoc roov ed siulk aiv eid knil tuof.
:(

Teun zei:

Waar heeft die vent het toch over?

Teun zei:

Haha, ik heb um door, ik zie de puzzel :) komt het antwoord:

Dfifef fcfofdfef fvfofofrf fdfef fkflfufifsf fifsf fhfeflfefmfafaflf fnfifeftf fffofuftf.f fJfef fmfofeftf fhfeftf fgfefwfofofnf fvfafnf fvfofrfefnf fafff fafafnf fpfrfofbfefrfefnf.f fSftfarftf fhfeftf fsfpfeflf fofpf,f fgfaf f(fifnf fefefnf fafnfdfefrf fvfefnfsftfefrf)f fnfafafrf fdfifef fgfeflfef fkfafmfefrf,f fbfefkifjfkf fdfef fcfofdfef.f fVfefrfzfafmfeflf faflflfef fvfofofrfwfefrfpfefnf fefnf fgfaf fnfafafrf fdfef fkflfufifsf.f fVfofefrf fdfef fcfofdfef fifnf,f fvfofeffrf fdfef fSfLfEfUfTfEfLf fifnf fefnf fvfofiflfaf:f fkflfufifsf fgfafaftf fofpfefnf!f

M zei:

En dat is nou precies wat ik gedaan heb. ;) Bij die walkthrough geven een heleboel mensen de code fg1fg9fg9fg4fg, in die gele kamer krijg ik fg8fg0fg5fg5fg, maar bij beide geeft de kluis aan dat het de foute combinatie is. :(

Teun zei:

Heb je het al eens een 2de keer geprobeert? Misschien staat je crimson room of de code nog in je cach geheugen. Beide eens opnieuw proberen met een ctrl F5. Moet echt werken, lukt mij ook!

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Teun GC gepubliceerd op 12 oktober 2008 18:56.

GameCore Nieuwsoverzicht week 41 was het vorige bericht op deze weblog.

Appel voor gamers? is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed