Sony PlayStation: is het merk nog te redden?

| | Reacties (0)

 

playstation3.jpg
Enkele weken geleden doken er wazige foto's op van een slankere PlayStation 3. Een nieuw, slanker model van de laatste telg uit de PlayStation familie. Sony heeft niks officieel bevestigd, maar het is natuurlijk een no-brainer dat er ooit een slankere en goedkopere versie van de PS3 aankomt. Helaas heeft Sony deze nieuwe versie nu meer dan ooit hard nodig!

Sony is hard bezig met het PlayStation 3 merk om zeep te helpen. De verkopen blijven achter bij de 2 concurrenten en de groei vlakt uit. Helaas kan Sony de economische crisis niet aangrijpen om hun problemen te verklaren, want het is Sony zelf geweest die een paar constructieve fouten heeft gemaakt:

  • Te hoge prijs. Nog steeds is de PlayStation 3 ruim 100 euro duurder dan de concurrent. (Sony zei in 2006: op elke PlayStation 3 maken we verlies en de prijs is ons product meer dan waard.)
  • Geen trillende controller. Dit heeft Sony inmiddels opgelost in Amerika en Japan, maar in Europa worden eerst nog alle controllers verkocht die niet kunnen trillen... (Sony in 2006: Rumble is echt last-gen, bewegingssensor is next-gen.)
  • Geen PS2 ondersteuning in Europa (Sony in 2006: dan wordt het apparaat nog duurder. Ondertussen verkoopt Sony wel oude games via de PlayStation Store, kun je twee maal je geld uitgeven.)
  • Geen goede in-game ondersteuning van online features zoals de gamerscore, achievements, friendslist etc. Sony heeft een aantal fouten inmiddels gefixed, maar het voelt nog altijd niet helemaal af, de online ervaring van de PlayStation 3.

De afgelopen jaren is Sony aan twee kanten ingehaald: de hardcore gamers pikte de Xbox 360 op en de casual gamers gingen naar Nintendo. Het PlayStation merk overleeft in een soort vacuum van PlayStation fanaten die helaas alleen maar kleiner wordt.

Sony moet nu snel handellen, maar zit in zwaar weer. Sony zelf staat op de afgrond en de computer entertainment divisie is een grote blok aan het been. Veel geld om een nieuwe, hippe uitstraling te kopen is er niet. Wel, en dat staat voor mij als een paal boven water, gaat er binnen nu en een jaar een nieuwe, slankere PlayStation 3 komen die goedkoper is en standaard trillende controllers heeft. Hiermee zullen ze echter vanaf 0 moeten starten. De doelgroep casual gamers wordt de target. De boodschap moet zijn: "Ben je de Wii al beu en is de Xbox 360 te hardcore voor je, kom dan snel bij ons!". Op deze manier kan Sony nog een kans maken, anders zou ik mijn geld niet op Sony inzetten komende jaren... 


Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Teun GC gepubliceerd op 26 mei 2009 16:08.

Microsoft neemt casual games Studio over was het vorige bericht op deze weblog.

E3 2009: we gaan allemaal bewegen is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties