Nader onderzoek naar 'succes' PlayStation Home

| | Reacties (0)
wolverine_home.jpg
Gisteren kreeg ik in een reactie op een blog post over PlayStation home een reactie dat ik wat meer onderzoek moest doen voordat ik iets op internet kwakte. Nu moet ik zeggen dat ik niet altijd alle bronnen raadpleeg, maar de beweringen in de reactie van 'Dutch Target' waren niet mis. Voor mij reden om zijn advies op te volgen en meer onderzoek te doen. Is PlayStation Home een succes?
Om te beginnen wil ik weten wat de algemene tendens is omtrent PlayStation Home. En dan met name de non-gamers, want de echte gamers laten Home logischerwijs links liggen. Om te beginnen met Gizmodo: "The PlayStation of the last few years is battered, but not broken. Half-hearted and poorly conceived projects like PlayStation Home have shown how disconnected Sony is from its users, but the device, brand, and platform still have a lot to give.". Dat klinkt mij niet echt positief in de oren. Fok bericht over teruglopende interesse bij adverteerders. "Het onderzoek van Brand Week stelt dat PlayStation Home door veel adverteerders en gebruikers als een mislukking wordt gezien. Het feit dat de online wereld haar naam tot nu toe niet waar heeft kunnen maken, blijkt uit een enorme leegloop van bedrijven die er adverteren.". Over het algemeen is de reguliere pers niet echt te spreken over PlayStation Home, of zwijgt er in zijn geheel over. Een hype als destijds met Second Life is Home zeker niet geworden. Maar dat betekend nog niet dat Sony er geen geld mee kan verdienen.

Een van de statements die de regeerder heeft geuit is: "Sony meer winst heeft gemaakt met micro krediet op home, dan met de verkoop van dvd`s en games samen!". Wie het jaarverslag van Sony (PDF) erbij pakt ziet dat Sony zoizo geen winst heeft gemaakt op de hele game divisie. Dat is inclusief de micro betalingen binnen PlayStation Home. Afgelopen boekjaar hebben ze ruim 58 miljard Yen verlies gedraaid op de gehele game divisie. Een specifiekere uiting over winsten bij de divisie intern wordt door Sony niet gegeven. Dit statement is dus niet juist.

Wel heb ik geprobeerd te achterhalen waar de bewering hierboven vandaan is gekomen. Sony heeft eind 2008 een persbericht de deur uit gedaan waarin staat dat Sony veel inkomsten genereert door PlayStation Home. Een Sony-man bevestigd dit en geeft in het interview aan dat Sony meer inkomsten uit PlayStation Home heeft ontvangen in de eerste 4 dagen van de dienst dan de 15 dollar kostende films die via de Sony online download service gekocht konden worden in een week. Dat is nog eens een andere werkelijkheid dan door de regeerder werd geroepen!

Helaas moet ik dus echt tot de conclusie komen dat het verhaal van Dutch Target in dit bericht niet waar is. Sony is in de hype van Second Life gesprongen en komt er nu helaas achter dat er geen grote groep mensen hierop aan het wachten is.

Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Teun GC gepubliceerd op 9 maart 2010 15:33.

Xbox Live Anywhere, wat moeten we ermee? was het vorige bericht op deze weblog.

De harde cijfers van 2010: Wii, Xbox 360 en PS3 is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties