Mario the Man! (deel 2)

| | Reacties (0)
Mario-over-the-years-super-mario-bros-21267611-259-194.jpg
Uit de eerste Mario the Man! kwam al naar voren dat Mario een manusje van alles is. Zoals uit het bovenste plaatje blijkt gaat Mario ook gewoon lekker met zijn tijd mee (alleen misschien niet qua outfit). Ondanks hij vroeger nog een klein 2d onderdeurtje was dat rende door verschillende werelden, is Mario ondertussen gegroeid tot een 3d karakter die zelfs aan golven en winterspelen doet. Gaat Mario nog meer met zijn tijd mee? Ja zeker!  
Dat doet Mario zeker ja. Mario is ontzettend actief op Social Media. Niet alleen op Youtube zoals al bleek uit Mario the Man deel 1, maar Mario heeft ook zijn eigen Facebook-account bij Nintendo. Met een slordige 3,4 miljoen likes en 23.000 mensen die over hem praten lijkt hij ook hier de social media wereld te kunnen uitspelen. Het mooie aan de pagina is dat hij geheel in Mario stijl is. Zo staat in zijn algemene gegevens ook heel droog dat hij uit 'the mushroom kingdom' komt: 

Mario info fb.jpg
De makers van de fanpage (in dit geval Nintendo) wijzen wel duidelijk nog even goed op de regels die verbonden zijn aan dit Facebook account bij persoonlijke gegevens. Ze willen de ervaring met Mario delen en tegelijkertijd alles in de hand houden. Ze willen dat de gebruiker aan de gang gaat, maar tegelijkertijd verwijderen ze wel content. Leuk, maar wel lekker typisch voor bedrijven als Nintendo. 

Als we verder kijken op de facebook spreek 'ario' vanuit een ik-figuur zijn mensen toe op zijn prikbord en laat hij scenes zien van verschillende spellen. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Mario Kart 7:
 
Mario prikbord FB.jpg
Hij nodigt in dit bericht mensen uit te racen in een bepaalde community. Ik denk dat het hem snel is gelukt de plaatsen vol te krijgen, want met 98 reacties en 1.022 likes doe je het behoorlijk goed al zeg ik het zelf. 

Als je dacht dat dat alles was dat hij op Facebook doet, dan heb je het mis. Mario is een marketing wonder en heeft daarom niet voor niets zijn eigen Mario Kart Fanpages aangemaakt. De tactiek op deze pagina is dat je eerst de pagina leuk moet vinden voordat je iets mag zien op de pagina. Toch kun je hier gelukkig ook makkelijk omheen. Deze pagina is wel een stuk onpersoonlijker en lijkt vooral aan een reclame paardje te zijn naast het feit dat ze fans voor kart spellen uitnodigen:

Mario kart fb.jpg
Fans voelen zich toch behoorlijk verbonden met Mario Kart met 1,6 miljoen (enigszins gedwongen)  likes en 26.000 die erover praten. 

Mario heeft ook wat anderen in de gamewereld weten over te halen. Zo zit Luigi ook op Facebook en mag Zelda niet ontbreken. Princess Peach heeft ook haar eigen Fanpage en mister 'Thank you Mario, but our Princess is in another Castle' Toad weet ook van wanten. Ben je op zoek naar een karakter van Nintendo, volgens mij zijn ze allemaal te vinden op Facebook. 

Mario (maar vooral Nintendo) heeft de social media/Facebook klok horen luiden en weet waar de commerciële klepel hangt, dat is duidelijk. Erg leuk om te zien dat Nintendo gekozen heeft iets met social media te doen in deze tijd ook al druipt de commerciële aard er zeer sterk vanaf. Ik zeg Chapeau Nintendo!    
 




Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Carlijn gepubliceerd op 21 december 2011 10:24.

Infographic salaris gamedesigner was het vorige bericht op deze weblog.

Games vs. Films is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties