Games en reclame

| | Reacties (0)
In de gamewereld wordt zoals eigenlijk overal gebruik gemaakt van reclame. Je ziet niet alleen reclame over games, maar vaak zijn games juist een middel om te adverteren. Deze zogenaamde game advertising kent ruim genomen drie verschillende vormen, around game advertising, in-game advertising en advergaming.   
Around game advertising 
Het gaat hier dus over rondom games adverteren. Deze manier van adverteren zie je vooral terug bij mini-games. Around game advertising is er in twee vormen: 
  • Game Portal Specials. Hiermee wordt bedoeld dat de plaats waar de games op te vinden zijn is aangepast aan het merk dat de games aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is onze eigen website: http://www.gamecore.nl/arcade/. Hierbij zie je dat de spellen worden aangeboden in een eigen lay-out van het merk. Een iets extremere versie van deze Game Portal Specials is de veranderende lay-out bij Spele.nl. Een merk of product koopt hier voor een bepaalde periode de achtergrond op van de website waardoor de achtergrond verandert in een grote advertentieposter of de website wordt aangepast aan de periode van het jaar zoals in het onderstaande voorbeeld te zien is
 

  • Pre / Inter-level / Post Game Ads. Deze vormen van adverteren zijn eigenlijk de eersten die in je op komen. Het gaat hier om advertenties die voor (pre), tussen (inter) of na (post) het spel voorbij komen. Ja, het zijn de irritante filmpjes die je niet direct kan doorklikken of weg kan klikken.

Advergaming 
Met advergaming wordt bedoeld de games die eigenlijk rondom de promotie van een merk zijn gebouwd. AXE is hier heel goed in met hun AXE INXTINCT GAME. Er zijn bij advergaming twee varianten.
  • Branded games / Advergames. Ga naar de website willekeurig een bekend product en je komt een dergelijke game tegen. Voorbeeld is de AXE INXTINCT GAME waarbij je als man zijnde je AXE-effect mag gaan testen op vrouwen in een soort deo-schietspel. Een ander voorbeeld is BMW met een race-game. Hier kun je een race game downloaden waarbij je dus in een BMW M3 mag gaan racen.
  • Game skinning. Bij gameskinning pak je eigenlijk al bestaande spellen en geef je je eigen draai eraan. Dit scheelt een hoop in de kosten omdat het spel al bestond. De AXE INXTINCT GAMEs doen dit ook. Klik je door naar de andere spellen op de website, zie je dat het logo willekeurig in het spel is geplakt en het schietpistool is vervangen door een deofles. 
laser lisa AXE.jpgIn-Game advertising 
Dit is eigenlijk de leukste en vooral interessantste variant van game advertising, ook al is deze wel een beetje sneaky. De advertenties zijn hierbij in de games geplaatst. 
  • Static In-Game advertising. Dit zijn game advertenties die in het spel zijn geplaatst. Het woordje Static geeft het eigenlijk verder al aan, deze kunnen niet meer veranderd worden. Een goed voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld een tankstation in GTA. 
  • Dynamic In-Game advertising. Dit is eigenlijk hetzelfde als de voorgaande, alleen zijn deze advertenties dynamisch en dus veranderbaar. Vaak zijn deze advertenties dan terug te vinden op billboards. Een voorbeeld is hieronder te vinden. Natuurlijk is dit enigzins overdreven;-) maar het beeld is duidelijk. 

in-game advertising.jpg
  • Product placement. Dit zie je ook vaak terug bij televisie programma's waarin prominent een bepaald product wordt gebruikt. Vooral bij de Voice of Holland zag je dit zeer veel terug met Vodafone en andere merken. Het product wordt echt gebruikt in de game. Het leukste voorbeeld in de gameindustrie vind ik persoonlijk het kunnen kopen van een IKEA-kast bij de Sims. Via de Sims wordt gepromoot IKEA spullen te kopen doordat het terug komt in de Sims. 
    512tWLasSjL._SL500_AA300_.jpg
Tot Slot
Wat het beste werkt voor reclamemakers en producenten is de vraag, maar misschien heeft dit je wat meer in laten zien hoeveel reclame er eigenlijk op de markt is waar we nog niet 100% bewust van zijn. Zijn sommige in-game ads jullie ooit opgevallen? Of weet jij nog een leuke product placement? Laat het ons weten!  

  






Laat een reactie achter


Over dit bericht

Deze pagina bevat één bericht door Carlijn gepubliceerd op 6 januari 2012 11:44.

Games vs. Films was het vorige bericht op deze weblog.

Gaming in 2012 is het volgende bericht op deze weblog.

De nieuwste berichten zijn te vinden op de hoofdpagina of kijk in de archieven om alle berichten te zien.

Rss feed

  

Recente reacties